Min första protein mugcake någonsin.

Ja jag har läst en massa på olika träningsbloggar om dessa "mugcakes". En form av nyttig bakelse/kaka som man kan äta som frukost, lättare lunch eller mellanmål. Blev såklart supernyfiken och var tvungen att testa. Hade dock en alldeles för liten form så den råkade rinna över hehe. Men annars blev den nog ganska bra! Valde att ha hallon och banan till!

Ingredienser

1 portion eller 2 små

• 1 ägg
• 1 dl havregryn
• 1/4 banan
• 1 msk honung eller annan sötningsmedel
• 1/2 dl mjölk
• 1 krm bakpulver (rör om ordentligt)
• 2 tsk kakao
• 1/2 skopa proteinpulver – jag använde one whey Rocky road från fitnessguru.


Grund receptet för en mugcake är:
• 1 ägg
• 1/2 dl mjölk
• 1 dl havregryn
• 1 msk sötningsmedel av något slag

Det är dessa som är viktigast, bakpulver gör dem mer fluffiga men det är inget måste att ha i. Receptet är som sagt för en portion eller 2 mindre.

Gör såhär:

Blanda allting i en värmetålig mugg/skål, eller i en bunke. Men smörj muggen eller skålen som du ska ha kakan i med tex kokosolja eller olivolja, det kan göra så att du lättare får bort kakan från skålen/muggen på en tallrik. Men jag åt den direkt ur muggen

Blanda alla ingredienser ordentligt, lägg in skålen i micron och kör på full effekt i 2-3 minuter!


Receptet kommer ifrån;
http://fitnessbyisabelle.shapemeup.se/2013/04/08/mug-cake-med-banan-choklad/



Gick även en powerwalk på morgonen innan frukost! Grymt bra tempo hade jag och jag är super nöjd med resultatet :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback