Idioti?

Junselevargen fångad – flyttas ännu en gång
14 mars, 2013
På torsdagen har Naturvårdsverket tillsammans med länsstyrelserna i Västernorrlands- och Västerbottens län fångat in vargtiken i Junsele.


Efter en kort jakt fångades hon in i Västerbottens län, söder om Åsele. Tiken är undersökt av veterinärer på plats, skriver Naturvårdsverket i ett pressmeddelande.

– Veterinären konstaterar att tiken är i god form och att hon klarar en flytt. Vikten är 38 kilo vilket är normalt för en vargtik av den här storleken. Så snart hon har vaknat till kommer vi att börja transporten mot utsläppsplatsen, säger Magnus Kristoffersson, projektledare på Naturvårdsverket, i pressmeddelandet.

För fjärde gången ska nu vargtiken transporteras till Mellansverige. Framme på utsläppsplatsen släpps vargtiken ut och personal på plats övervakar tiken för att se att hon klarat transporten bra och rör sig från utsläppsplatsen. En plats som Naturvårdsverket sin vana trogen håller hemlig.

Flytten sker eftersom Stockholms förvaltningsrätt beviljat Naturskyddsföreningen och Rovdjursföreningen önskan om inihibition av Naturvårdsverkets skyddsjaktbeslut på vargen, som ställt till med stora problem för renskötseln.

I och med den flyttan har vargtiken nu kostat landets skattebetalare 4,5 miljoner kronor.

Skapad 2013-03-14   Ändrad 2013-03-14   Skribent: Olle Olsson Ansvarig redaktör: Svensk Jakt
 
 
____________________________________________________________________________________
 
Denna artikel finns att läsa.
Jag känner mig lite kluven när jag läser om detta. Jag är och har alltid varit för Varg. Jag vill inte kalla mig för "Vargkramare" som det så ofta slängs runt. Jag vill inte kalla mig varken "Varghatare" eller "Vargkramare", står snarare någonstans emellan. Låter det vettigt eller helt knäppt? Jag tycker vi ska ha varg i Sverige. Jag anser att alla djur har rätt att leva. Jag har alltid älskat och fascinerats av djuret ända sedan jag var liten. Trots att pappa är jägare och är emot varg. Men jag anser självfallet att vi måste kontrollera våra bestånd, precis som med älg eller björn eller vad som helst. Och självklart tycker jag att vi ska försöka få bort all inavel så gott det går. Men det finns väll en gräns för hur mycket pengar vi ska lägga för att nå resultatet? Är det dessutom snällt eller "humant" mot denna vargtik att om och om och om igen flytta henne till Mellansverige när hon helt uppenbart inte vill vara där?
 
Sen får vi självfallet inte glömma att detta är ett rovdjur, och precis som björn eller vilket annat rovdjur som helst så kan detta djur bli farligt. Alla djur kan bli farliga. En älgmamma med bebisar kan bli precis lika farlig som en björn med bebisar. Även en sällskapshund kan bli farlig. En hund med en felaktig uppfostran eller en dålig avel kan bli en samhällsfara.
 
Jag är kluven i vargfrågan. Men en sak vet jag säkert. Varg ska INTE utrotas. Vargjakt ska INTE finnas för jägares nöje. Det ska finnas för att hjälpa till att få bort inavel och hålla koll på vårt bestånd. Det ska finnas ett VETTIGT syfte med det helt enkelt. En varg som är en fara för mänskligheten kan jag förstå att de vill ha bort. Men att komma och säga att det bara är stockholmare som sett varg på zoo är de enda som vill ha vargen kvar är en lögn. Jag har bott i vargområden hela mitt liv och jag har aldrig känt mig rädd för att gå ut i skogen med min hund. Vi har lodjur och varg som lurar i våra län. Min gammelfarfar har haft varg på sin gård och pappa har haft Lo på sin gård. Jag känner mig aldrig rädd, dock har jag självklart respekt för varg.
 
Vad har ni för åsikter gällande vargfrågan?
Intressant att veta!
 
Kram





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback